• تلفن02188736681
  • ایمیلinfo@KOTAN.ir
  • آدرستهران – بلوار میرداماد – بعد از خیابان دکتر مصدق (نفت) جنوبی – پلاک 238 – واحد 6
  • تلفن02188736681
  • ایمیلinfo@KOTAN.ir
  • آدرستهران – بلوار میرداماد – بعد از خیابان دکتر مصدق (نفت) جنوبی – پلاک 238 – واحد 6

پلی بوتن یا PB به چه ماده ای گفته میشود و چه خواصی دارد؟

پلی بوتن همانند پلی اتیلن یا پلی پروپیلن نوعی پلی اولفین یا پلیمر اشباع شده است که با فرمول شیمیایی CnH2n نیز شناخته میشود. این ماده از ترکیبی از خواص و ویژگی های پلیمر های سنتی و پلیمر های فنی و مهندسی شده برخوردار میباشد.

 از پلی بوتن به عنوان نوعی رزین خالص استفاده می شود که هم قیمت با فلزات، لاستیک و پلیمر های مهندسی میباشد. همچنین پلیمر یاد شده یکی از اجزای مواد ترکیبی را تشکیل میدهد تا به کمک آن خواص سایر انواع پلی اولفین ها بهبود یابد یا متمایز شود.

polybutene پلی بوتن

پلی بوتن چه خواص و ویژگی هایی دارد؟

خواص فنی پلی بوتن به گونه ای است که گزینه ای مناسب برای لوله کشی و شبکه ای سازی سیستم های اب اشامیدنی خنک و گرم می باشد و علاوه بر آن دارای مزیت های بسیاری در برابر انواع مواد سنتی و موجود میباشد.

در صورتی که پلیمر یاد شده را تا دمای 190 درجه سانتی گراد یا بالاتر از آن حرارت دهیم، میتوانیم ان را در حالت فشرده به راحتی قالب گیری کنیم، با روش بادی بخش های تهی شکل را بسازیم و یا با استفاده از روش های روزن رانی و جوشکاری به آن شکل دهیم. این پلیمر بر اثر فشار ترک بر نمیدارد (حالتی که ناشی از خاصیت بلورین  و وزن بالای مولکولی آن است). ماده یاد شده مقاومت بالایی در برابر مواد هیدرواستاتیک دارد و حتی در دماهای بالاتر هم به مقدار خیلی کمی خزش پیدا میکند. علاوه بر آن، پلی بوتن-1 انعطاف پذیر بوده و ضربه را به خوبی تحمل میکند و همچنین قابلیت ارتجاعی مطلوبی دارد.

پلی بوتیلن تک نظمی به سه روش مختلف بلورین میشود: در حالت سوم یک محلول این حالت بلورین را ایجاد می کند و دمای ذوب آن نیز  106.5درجه سانتی گراد است. حالت دوم از یک ماده ذوب شده اغاز میشود که نقطه ذوب  124درجه سانتی گراد و چگالی 0.89 گرم بر سانتی متر مکعب دارد. فرم اول نیز در دمای اتاق شکل می گیرد و نقطه ذوب آن 135 درجه سانتیگراد بوده و چگالی آن نیز 0.95 گرم بر سانتی متر مکعب است.

پلی بوتن-1 معمولا در برابر مواد شیمیایی مقاوم می باشد مانند شوینده ها، روغن، چربی، اسید و بازها، الکل، کتون ها، هیدروکربنهای آلیفاتیک و محلول های  قطبی خیلی گرم از جمله آب. ولی مقاومت این ماده در برابر هیدروکربنهای ارومایتک و کلرینه و اسید های اکسید کننده کمتر از سایر پلیمر ها مانند پلی سولفون و پلی آمید 6.6 میباشد. سایر خواص پلیمر یاد شده عبارتند از: مقاومت در برابر ساییدگی در رطوبت، جریان پذیری بالای ماده در حالت ذوب و انتشار خوب فیلرها. ماده یاد شده با پلی پروپیلن، لاستیکهای اتیلن پروپیلن و الاستومرهای ترموپلاستیک سازگاری خوبی دارد.

مهم ترین مزیت های پلی بوتن عبارتند از:

·        مقاومت عالی در برابر خزش

·        استحکام خیلی بالا (در برابر ضربه، پارگی و سوراخ شدن)

·        مقاومت بی نظیر در برابر ترک های ناشی از استرس های محیطی

·        عدم سایش

·        انتقال کم صدا

·        رسانایی پایین گرمایی

·        چرخه های انجماد را به خوبی تحمل میکند

·        هر چقدر قطر لوله های ساخته شده از این ماده بیشتر باشد، آبرسانی هم بهتر خواهد شد

·        لوله های ساخته شده از این نوع پلیمر سبک بوده و ضریب خمشی پایینی دارند (خیلی انعطاف پذیر هستند)

ساختار پلی بوتن ( POLYBUTYLENE) چگونه است؟

پلی بوتن نوعی ترموپلاستیک ایزوتاکتیک است و ساختار تشکیل دهنده این ماده در تعداد اتمهای کربن مولکولهای مونومری با پلی اتیلن و پلی پروپیلن متفاوت است. ماده یاد شده با استفاده از کاتالیزورهای زیگلر-ناتا ساخته می شوند  که نوعی ترموپلاستیک با خاصیت ایزوتاکتیک بالا را تولید میکنند. ساختار بلورین متمایز به همراه پارامترهای مولکولی که با دقت فراوانی کنترل شده اند، خواصی را برای این ماده ایجاد کرده است که آن را به گزینه ای ایده آل برای تعدادی از محصولات تبدیل میکند. این محصولات معمولا به استحکام بالا و انعطاف پذیری در دمای بالای 100 درجه سانتی گراد نیاز دارند.

این ماده به عنوان یک جور بسپار ایزوتاکتیک خالص، با ایجاد کمی تغییرات میتواند عملکرد مطلوبی داشته باشد. خواص ماده نام برده شده را میتوان با استفاده از هم بسپارش با پلی اتیلن یا پلی پروپیلن بهبود داد تا نوعی هم بسپار تصادفی ساخت و از آن در تولید دستگاه های حرارتی زیرزمینی استفاده کرد. چگالی این ماده مشابه آب و برابر با 0.92 گرم بر سی سی میباشد.

تاریخچه ی پلی بوتن (POLYBUTYLENE):

پلی بوتن اولین بار در سال 1954 ترکیب یا سنتز شد و سال پیش از آن نیز پلی پروپیلن تولید شده بود. ده سال طول کشید تا محلی در المان با نام HÜLS، اولین تولید صنعتی خود را در سال 1964 آغاز کرد. این کارخانه ظرفیت تولید 3 تن در سال را داشت.

کمپانی با نام , Mobil Oil فناوری فراوری این ماده را به طور مستقلانه توسعه داد و در سال 1968 کارخانه ای کوچک در لوییزیانا ساخت. در اوایل دهه  70نیز این کارخانه توسط کمپانی مواد شیمیایی ویتکو گرفته و کنترل شد.

در سال 1977نیز کمپانی با نام Shell Chemicals که جایگزین کمپانی Shell Oil در آمریکا بود، کارخانه واقع در لوییزیانا و تجارت ویتکو را بدست آورد. سپس این کمپانی از یک برنامه ی سرمایه گذاری بزرگ به منظور بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت تولید کارخانه یاد شده تا 27 کیلوتن در سال استفاده کرد.

از پلی بوتن برای تولید چه محصولاتی استفاده میشود؟

یکی از اصلی ترین مصارف پلی بوتن (POLYBUTYLENE) تولید بسته هایی است که به سادگی باز میشوند. مثال های معمول آن عبارتند از پوشش کارتونها (بسته بندی سرئال) و بسته بندی مواد غذایی حساس مانند گوشت های سرد، پنیر و سالمون دودی شده. ماده یاد شده این امکان را بوجود میاورد که دمای بسته بندی و استحکام آن سفارشی سازی شود و در کنار آن فراوری قابل اعتماد و مناسب باشد. با این مواد می توان تغییراتی در فیلم های پوششی ایجاد کرد تا انعطاف پذیری و نرمی  بیشتری داشته باشند بدون آنکه شفافیت آنها کاهش یابد. به طور مشابهی از این پلیمر به منظور تغییر فیبر های پلی پروپیلن استفاده می شود تا نرمی و انعطاف آنها افزایش یابد.

 همچنین از این نوع پلیمر برای تولید فیلم هایی استفاده می شود که به  مقاومت در برابر خزش نیاز دارند مانند بسته بندی های فشرده سازی عایق. سایر مصارف پلی بوتن-1 عبارتند از لایه یا پوششی کلی برای بسته بندی های سنگین وزن، نوارهای بسته بندی و نگهداری بار در دمای بالا مانند بسته بندی محصولات کشاورزی.

این پلیمر در چسب هایی با نقطه ذوب بالا نیز کاربرد دارد زیرا رفتار کریستالین ویژه آن نقطه ذوب را کاهش میدهد و زمان باز ماندن چسبها را تا سی دقیقه افزایش میدهد تا بتوان محل جسم را قبل از ایجاد حالت نهایی تغییر داد.

بوتین-1 یا PB-1 با توجه به نوع کاربری و روند فرآوری اتخاذ شده درجات متفاوتی دارد.

انواع درجات پلی بوتن کدامند؟

از این ماده معمولا برای تولید محصولاتی استفاده می شود که برای مدتی طولانی در معرض دمای متوسط تا بالا قرار میگیرند. این ماده در شوفاژهای الکتریکی خانگی در آمریکای شمالی  به کار برده  میشود. این درجات از ماده با روش بادی قالب گیری شده و در تانکهای بزرگ 15 تا 20 کیلوگرمی ریخته میشوند. سایر مصارف آن عبارتند از خاموش کننده های آتش، فیلترهای آب خانگی و استخر، سیلندرهای گاز فشرده شده و سایر موارد. علاوه بر آن ماده یاد شده این قابلیت را دارد که به عنوان درپوش مشروب به کار برده شود.

PB-1 در تولید محصولات ساخته شده از پلیمرهای ترکیبی نیز نقش دارد و مزیت های ویژه ای را ایجاد میکند. ماده یاد شده فشار بالای فیلر را تحمل کرده و این خاصیت در کنار نقطه ذوب به این ماده مکان استفاده در ساخت ترکیبات ضد احتراق غیر هالوژنی را میدهد

PB-1 در طی 30 سال گذشته در اروپا و آمریکا  توسعه داده شده است تا بتواند ماده ای باشد که برتری های تکنیکی زیادی در مقایسه با سایر انواع برای ساخت  لوله کشی آب سرد و گرم و سیستم های لوله کشی گرمایی دارد. تولید کنندگان سیستم های لوله کشی عنوان میکنند که ساخت این سیستم ها با ماده یاد شده ساده و سریع بوده و به رابط و تجهیزات اتصالی کمتری نیاز دارد (در مقایسه با مواد سنتی لوله کشی).

این پلیمر در مناطقی که ترکیبات سخت آبی وجود دارند، پوسیده نمی شوند و در دمای زیر صفر درجه نیز ترک برنمیدارد. در ساخت خانه های جدید یا ترمیم محلهای مسکونی قدیمی از این ماده بهره گرفته میشود.

طول عمر PB-1 در محیط چقدر است؟

از سیستم های گرمایی و لوله کشی به مدت بیش از  30سال در اروپا و آسیا استفاده شده است. تعداد ی از پروژه های اولیه در سیستم های گرمایش منطقه ای و گرمایش زمینی در آلمان و پس از آن اتریش از اوایل دهه 70 هنوز هم در حال فعالیت هستند.

یکی از نمونه های بکارگیری این مواد در لوله کشی، در سال 1974 و در پروژه ی جغرافیایی-گرمایی وین میباشد که در آن آب در دمای کارکردی  54درجه سانتی گراد و با فشار 10 بار (هر بار معادل صد کیلوپاسکال است) توزیع میشود. سایر لوله های به کار برده شده در همین موقعیت پوسیده شدند و یا در طی زمان با سایر انواع جایگزین شدند.

متدهای برون یابی استاندارد شده پیش بینی میکنند که مواد ساخته شده از PB-1 می توانند در دمای  70درجه سانتی گراد و در فشار 10 بار به مدت بیش از  50سال عمر کنند.

جهت استعلام و خرید پلی بوتن 2400 میتوانید با شرکت کهن تجارت اطلس نور تماس حاصل نمائید.