• تلفن02188736681
  • ایمیلinfo@KOTAN.ir
  • آدرستهران – بلوار میرداماد – بعد از خیابان دکتر مصدق (نفت) جنوبی – پلاک 238 – واحد 6
  • تلفن02188736681
  • ایمیلinfo@KOTAN.ir
  • آدرستهران – بلوار میرداماد – بعد از خیابان دکتر مصدق (نفت) جنوبی – پلاک 238 – واحد 6

اتیلن وینیل استات ( EVA ) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

EVA اتیلن وینیل استات

اتیلن وینیل استات (EVA) کوپلیمر اتیلن و وینیل استات است. درصد وزنی وینیل استات معمولاً از 10 تا 40 درصد متغیر است و بقیه آن اتیلن است.

EVA یک پلیمر است که به مواد الاستومری از نظر نرمی و انعطاف پذیری نزدیک می شود، اما می تواند مانند سایر ترموپلاستیک ها پردازش شود. این ماده دارای شفافیت و براقیت خوب، نقطه ذوب پایین، مقاومت در برابر ترک، خواص ضد آب چسب hot melt و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش است. EVA دارای بوی شبیه  “سرکه” است و در بسیاری از کاربردهای الکتریکی با محصولات لاستیکی و وینیل قابل رقابت است.

کاربردهای اتیلن وینیل استات ( EVA ) :

چسب‌های ذوب داغ ( hot melt )، چوب‌های چسب حرارتی معمولاً از EVA ساخته می‌شوند، EVA همچنین به عنوان یک افزودنی جهت افزایش چسبندگی در پوشش های پلاستیکی استفاده می شود. 

EVA اتیلن وینیل استات

EVA  همچنین در کاربردهای مهندسی زیست پزشکی به عنوان یک دستگاه دارورسانی استفاده می شود. جهت این منظور، پلیمر در یک حلال آلی (به عنوان مثال، دی کلرومتان) حل می شود. پودر دارو و پرکننده (معمولاً یک قند بی اثر) به محلول مایع اضافه می شود و به سرعت مخلوط می شود تا یک مخلوط همگن به دست آید. مخلوط دارو-پرکننده-پلیمر سپس در قالبی در دمای منفی۸۰ درجه سانتیگراد ریخته می شود و در انجماد خشک می شود تا جامد شود. این دستگاه ها در تحقیقات دارورسانی برای آزادسازی تدریجی  یک ترکیب استفاده می شوند. در حالی که پلیمر در بدن زیست تخریب پذیر نیست، اما کاملاً بی اثر است و پس از کاشت واکنش کمی ایجاد می کند یا هیچ واکنشی ایجاد نمی کند.

EVA یکی از موادی است که به عنوان لاستیک منبسط شده یا لاستیک فوم شناخته می شود. فوم EVA  به عنوان بالشتک در تجهیزات ورزش های مختلف مانند چکمه های اسکی، زین دوچرخه، پد هاکی، دستکش ها و کلاه های رزمی ترکیبی و رزمی، قایق های wakeboard، چکمه های اسکی روی آب، میله های ماهیگیری و دسته ماهیگیری استفاده می شود. به عنوان مثال، به عنوان ضربه گیر در کفش های ورزشی استفاده می شود. از آن برای ساخت شناور برای ادوات ماهیگیری تجاری مانند خرطومی و تورهای آبششی استفاده می شود. علاوه بر این، EVA  به دلیل شناور بودن، راه خود را به محصولات غیر سنتی مانند عینک های شناور باز کرده است. همچنین در صنعت فتوولتائیک به عنوان ماده محصور کننده سلول های سیلیکونی در ساخت ماژول های فتوولتائیک استفاده می شود. دمپایی ها و صندل های EVA در حال حاضر به دلیل خواصی مانند وزن سبک، فرم دهی آسان، بی بو، براق بودن و ارزان تر بودن در مقایسه با لاستیک طبیعی بسیار محبوب هستند. در چوب ماهیگیری برای ساخت دسته در انتهای چوب ماهیگیری استفاده می شود. EVA می تواند به عنوان جایگزینی برای چوب پنبه در بسیاری از کاربردها استفاده شود.

امولسیون های EVA کوپلیمرهای پلی وینیل استات (PVAc) هستند که بر پایه وینیل استات (VAM) به صورت داخلی با وینیل استات اتیلن (VAE) پلاست شده اند. کوپلیمر PVAc چسب هایی هستند که در بسته بندی، نساجی، صحافی برای چسباندن فیلم های پلاستیکی، سطوح فلزی، کاغذ پوشش داده شده، به عنوان پودر قابل پخش مجدد در گچ و سیمان استفاده می شوند.

هیدرولیز EVA باعث ایجاد کوپلیمر اتیلن وینیل الکل (EVOH) می شود.

EVA در تولید وسایل توانبخشی (ارتز)، سیگارهای ایمن در آتش (FSC)، تخته موج سواری و پدهای کششی اسکیم برد و برای ساخت برخی از گل های مصنوعی استفاده می شود. به عنوان بهبود دهنده جریان خنک کننده برای سوخت دیزل و جداکننده در فیلترهای HEPA استفاده می شود. EVA را می توان به راحتی از ورق برش داد و به شکل قالب درآورد. همچنین از آن برای ساخت محافظ های دهانی گرمانرم استفاده می شود که در آب در حال جوش نرم می شود تا مناسب کاربر شود.

 

 

جهت استعلام و خرید اتیلن وینیل استات _ EVA _ میتوانید با شرکت کهن تجارت اطلس نور تماس حاصل نمائید.